SB

Med Amanda & Seven!

Uteritt i blöt snöstorm

Kategori: Utrustning

Red ut idag, trotsade snöstormen med äckelsnö och fullföljde min idé om att försöka få bli på min Hickstead ute i skogen. Haha, gick sådär va... Han blev jättestressad över att jag satte större press på honom, helt slut blev han. Stackars liten. Underlaget var inte heller det bästa, och vägen till vägen (haha) på sidan av åkern är INTE rolig nu när det börjar töa. De va okej när det var fryst och mycket snö, men nu är det hård snö, blaskig snö, jättedjupt, djup lera och vatten en ganska lång bit and it shows no mercy. Seven blir helt slut av att gå där, och speciellt efter att ha galoppat som en galning ute på grusvägen. Så nu blir det tyvärr inga fler uteritter förrän underlaget bättrar på sig. Kan inte heller rida över 288an då det är typ en km hög vall på andra sidan. Lyckat. 
 
Nej, Seven gillade nog inte ritten idag. Han blev verkligen jättestressad :( Vad ska jag göra med den där hääääästeeeeeen? Både han och jag tycker det är roligt när han är pigg och glad, men när det går överstyr till stress vill varken han eller jag vara med. Men har iaf insett att det skarpare bettet jag har på nu (tvådelat pessoa m bara en ring) inte ger den effekten jag vill ha. Han är fortfarande stark i handen och är inte rädd för att bita tag, så det ska jag inte rida med längre. Skulle vilja köpa ett waterford-bett som är delat på fler ställen, och jag tycker själv att det borde hindra hästen från att bita tag - det finns ju lxm inget att bita tag i känns det som. Vi får se hur mkt pengar jag har kvar efter att jag köpt det jag behöver just nu. Tills dess får jag rida med det tredelade och rida så gott jag kan med det :) Har en känsla av att jag måste lxm bli tuffare och mer "hårdhänt", bestämd. Det funkar lxm inte att sitta med mina fina händer och fina hjälper när han håller på som han gör. Bjuder han på styrka bjuder jag samma tillbaka. Jag måste bara få till rätt styrka, rätt teknik... Blir det dragkamp vinner ju han, så jag måste komma på rätt taktik för att vinna... Hur jag nu ska komma på det haha! ;) Men pessoat ska bort, tror nästan att den bidrar till stressen en hel del. Provade martingalen idag också, den hjälpte lite men inte så mycket jag vill, han kommer rätt högt upp med huvudet när han håller på trots den. Men man vill ju inte spänna in honom hur mycket som helst! Kör med den så får jag ducka om det kommer att behövas, haha! Vafan, lite näsblod har väl ingen dött av. Eller en bruten näsa... Bara inte benet åker upp i hjärnan, då är jag kanske illa ute. 
 
Märkte även lite spår av havren idag! Jäkla skit! Av den blir han inte bara positivt piggare (som jag gillar), utan han börjar se spöken - och det är jättestor skillnad. Så nu får det inte bli ngn mer havre på ett tag. Kanske smyger på lite när spökena försvunnit, men vi får se. Det är inte aktuellt just nu iaf. Nu får han istället lite extra korn och godis efter ridningen! Det funkar det med säger han ;) 
 
Pessoabettet (som ska bort):
Waterfordbettet (som jag vill ska in):

Lektion med nya tankar

Kategori: Allt om Seven

Idag stod det en timmas skritt på schemat för lillhästen. Blev lite ändrat då jag fick möjlighet att vara med på Lollos lektion hon skulle rida för Jenny. Vi skulle inte jobba särskilt hårt, så det passade mig bra! Eller hästen, rättare sagt.
 
Började med som vanligt att trava fram osv, tänkte mycket på vår egen sits och hållning och såväl inverkan på hästen (basic), och sedan bröt vi till skritt och la oss på en volt kring Jenny. Vi skulle hitta ett bra stöd och en stadig hand som inte gav vika för hästens skull (oftast när hästen får bestämma blire o-bra, isch). Det var intressant och nyttigt! Ngt jag vetat länge/haft problem med länge är att han är typ död för höger skänkel i båda varven. Inte vänster, inte ytter elr inner utan just höger skänkel i båda varv. Fruktansvärt irriterande, och det stör mig väldigt mycket. Varför? Hur blev det så? Vad ska jag göra för att åtgärda problemet? Att ha sporre där eller spö känns inte alls som en lösning, bara en genväg. Blir ju bara sämre på lång sikt... Klurar massor på hur jag ska lösa saken.
 
Sen, efter det, skulle vi gå ut på spåret och blunda. Jenny sa att hon skulle säga åt oss om vi hamnade fel och gav oss instruktioner som ex. att göra skänkelvikning undan höger skänkel osv. Varför vi skulle blunda, var för att vi skulle föreställa oss vår "drömhäst", att vi satt på vår drömhäst. Lite kul! Jag valde Totilas, hihi. Först Hickstead, men det passade inte så bra för dressyr, insåg jag efter ngn minut. Vet inte hur länge vi red, men efteråt när vi tittade, va hästarna skitsnygga! Högresta och de sög och lekte bettet som tokar, både Seven och Trixi (jag såg ju Trixi från sidan, hon va sketasnygg). Kändes super, och det va så häftigt. Bara för att vi tog bort våra egna "hjärnspöken" för våra hästar vi rider varje dag, som vi kan utan och innan med alla deras brister och ersatte dem med vår "drömhäst", gick allt så mycket bättre. Fin aha-upplevelse! Mycket roligt. Och precis som Jenny sa, vi ska ju inte behöva rida runt och blunda bara för att hästarna ska bli lösgjorda och gå och suga på bettet och vara högresta i nacken, utan vi ska bara tänka större och tänka förbi hästarnas eventuella brister - som egentligen inte är några brister eftersom de "försvann" när Totilas, och i Lollos fall, PRE:n kom in i tankarna. Superintressant! Imorgon när jag förhoppningsvis ska ut i skogen och galoppa ska Seven få vara Hickstead när jag rider "dressyr i hoppstil". Och jag själv ngn bra ryttare. Hm, vilken ska vi ta? Meredith M. Beerbaum kan vi ta, hon är ascool.
 
Ngt jag insåg idag mer, är att jag är riktigt stel och spänd i höfterna, och känner inte hästens rörelser under mig ordentligt. Kände lxm inte när han svängde in eller hur tvära mina skänkelvikningar var. Och det trodde Jenny berodde på att jag drar upp benen när jag ska skänkla. Jag måste alltså slappna av mycket mer och bara låta benen hänga :)) Lättare sagt än gjort vet jag av erfarenhet, men jääävlar ja, jag ska jobba på det!
 
Den fantastiska hästen förtjänar två bilder i det här inlägget.

STOR beslutsångest

Kategori: Utrustning

Liqusini har nu rea på mitt älskade Bucas-täcke (300 g) som passar så bra på Seven (fast har dock sett att han fått lite skav på ena bogen, och bara ena dessutom.. konstigt), iaf jämfört med täcken jag haft tidigare. 
 
Grejen är, att Liqusini bara säljer 145, men jag tror faktiskt att Seven skulle behöva ett 155... Ska jag då köpa ett 145 som funkar för 600 kr, istället för att köpa en storlek större som troligen kmr sitta bättre för 800 kr? 
 
Okej, det låter som ett ganska stort i-landsproblem, eller vad säger ni... När jag ser det nerskrivet känns det som att jag bör köpa 145:an och spara 200 kr. Ja menar, det passar ju helt okej. 155 skulle vara bättre, men jag kanske måste tänka lite på ekonomin... 
 
HUUUR ska jag göra? Blir galen på mig själv. Snälla, ngn får komma med förslag! 
 
 
Bestämde mig för ett 145, det billiga. Haha. Just so you know!

För att hindra hästen från att dyka

Kategori: Utrustning

Letade lite smått på Hööks hemsida på hjälptyglar som hjälper en att hålla hästens huvud i styr - och då inte det kanske vanliga att hästen slår eller höjer huvudet, utan tvärtom, att hästen dyker/tar ner huvudet. Nämnde ju det igår att han gör så ute i skogen för att komma undan och det hjälper hnm att bli stark. Hittade en "grästygel", som "hindrar glupska hästar att dra ner huvudet för att äta" och även "för de som kommit på att man kan sänka huvudet för att bli av med sin ryttare". Seven vill ju inte riktigt bli av med mig, han vill bara springa, haha. 
 
 
Kanske skulle den här funka? Han skulle säkert bli jättejättearg om jag satte på den och använde den, men ngnstans känns det som om jag vill prova. Vet inte hur jag annars ska få honom lugn när jag rider ute. Att rida "lydnad" och dressyr m bl.a. många övergångar gjorde honom bara mer taggad, märkte jag igår... Och lydig är han ju. Jäklar, han stannar ju på en grisblink bara man sitter till i sadeln. Lydnaden är det inge fel på, förutom i galoppen. Hmm hur ska jag göra? Ska jag prova eller inte ... ? Kan jag lösa problemet på ngt annat sätt?
 
Kan ju lägga till att jag skulle vilja veta hur den lxm sitter fast, regleras... Sitter den i sadeln eller håller man i tygeln? Fördelen är väl att man kan kombinera med martingal oxå, vilket skulle behövas hehe.. Hade en liten ängel som vakta över mig igår, det var en hårsmån ifrån störtflod av blod från näsan kan jag säga. Aj. Det hade gjort ont. Dessutom hade jag svimmat, blodskräck som jag har. Heh. Martingal ja tack. (den behöver jag inte köpa, har en sån hemma hihihi!)

Vila

Kategori: Allt om Seven

Seven fick vila idag, pga att det blev alldles för sent i den stora staden som vi åkte till idag. Rumpa, jag gillar inte när planeringen skiter sig :( Imorgon kommer han få mycket uppmärksamhet, den lille parveln! ♥

Om du har lite ledig tid

Kategori: Allmänt

Kan jag rekommendera att klicka dig hit och bara scrolla. Det mest underbara som finns är att sitta och scrolla hästbild efter hästbild och bli inspirerad och taggad. 

Jag måste ha. Punkt.

Kategori: Utrustning

Letar febrilt efter ett par sådana här i strl Full, bruna. Finns massor i Ponny, har hittat i Cob också. Men cob lär ju vara för litet... Gaah someone is playing with me... 
 
 
Om du skulle råka snubbla över ett par sånna här så säg gärna till :D heh...

Lite träning de senaste dagarna (och en tillbakablick)

Kategori: Allt om Seven

Med jul och allt har jag inte haft tid att sitta framför datorn, hehe! Så nu kommer ni träningsuppdatering för de senaste dagarna (om jag kommer ihåg heh)!
 
Idag 26 dec: Red ut på "grus"vägen (mer typ snöväg) och galoppa. Han va HELT galen. Han brukar inte få galoppa särskilt mycket ute, just för att han blir så himla hyper. Alltså, det finns inte ord för hur taggad hästen blir. Han står typ och hoppar och slänger med huvudet på ett o samma ställe och kan inte gå framåt. Isch. Hur som helst, det blir ju en ond cirkel om man inte galopperar ute osv, gör man det sällan blir han ju sådär explosiv (ofta kul, men inte alltid dock... :P). Och nu ska han ju lära sig galoppa som en riktig häst, så det är bara att passa på att galoppa där man kan! Jättemysigt vare, alla grenar var tunga av snön och hängde ner över vägen så man red som i en tunnel. I full, okontrollerad galopp på en störd havremoppe. Hade det kommit en bil hade den fått väja, haha! 
 
Nej, skämt åsido. Det va riktigt, riktigt kul. Trots att jag blev arg en gång när han bah flög iväg för att jag råkade bli lite, lite baktung för att han skygga för ngt spöke han såg i skogen. Men pösmunken vet ju när han gjort ngt han inte får, så han skötte sig. I ungefär en minut, sen blev han hyper gånger tusen igen. Men jag gillar mitt mongo ändå :) Funderar på att sätta på en martingal nästa gång jag ska ut med liknande syfte, för han var ruskigt nära att nocka mig en gång, han kastar ju med huvudet som en tok. Samtidigt skulle han behöva ngt hjälptygel som håller hans huvud uppe, för i både trav och galopp när han är het och ligger på drar han ner huvudet, vilket ger honom mer kraft och jag får minimal inverkan på honom... Finns det ngn sådan hjälptygel? Tycker det borde finnas! Jag vill ha en sån!
 
Igår 25 dec (tisdag): Rider i ridhuset, tränar först att han ska gå i rätt form i trav och skritt. Kändes helt ok! (svårt att säga såhär dagen efter, jättejobbigt att komma ihåg känslan man hade). Han kanske kändes ngt trött, men ändå samarbetsvillig och med på noterna. Tränade även lite fattningar från skritt och galopperade lite och försökte jobba honom så gott jag kunde, men galoppen är inte tillräckligt bra för att den ska gå att forma, typ. Det går nog, men jag är inte tillräckligt bra för det just nu känner jag. Kanske om jag hade ett bra underlag och mycket mer plats. Skulle behöva driva på honom mycket mycket mer än vad jag kan i ridhuset, just för att långsidan tar slut efter några språng, lxm. Och nu är det så svårt att rida seriöst ute på vallarna när det är 60 cm snö... Men fick till en hörna riktigt bra, då flyttade han ordentligt och jag fick en grym känsla i typ en millisekund. Han har det i sig! Man ska bara få fram det :D Fattningarna gick sådär, behöver VERKLIGEN träna på dem haha. Så svårt bara, han blir så stum och hård i munnen och överspelt överlag när det kommer till galoppen. Och då är det så svårt att samla ihop och förbereda snyggt inför en fattning... Hm, svårt dedär.
 
Måndag 24 dec: Julafton = massor med godis och vila!
 
Söndag: 23 dec: Kommer inte riktigt ihåg de här dagarna, haha. Mitt långtidsminne är inte så bra... Men jag tror att idag blev ngn form av skritt - JO! Det blev en timmas skrittarbete barbacka :P Haha nu kommer jag ihåg. Han va jättefin och på hur bra humör som helst, det kommer jag ihåg! Löddrade fint trots att vi "bara" skrittade osv. Jättefin o duktig polle!
 
Lördag: 22 dec: Idag blev det ungefär samma upplägg som det senare blev på tisdag (haha wuut?). Alltså, lite kontroll av formen i skritt och trav, lyhördsträning m halter och lösgörande osv och sedan galopp och fattningar. Idag fick jag till en riktigt snuskigt fin fattning, kändes som världsklass. Plötsligt händer det, typ. Svävade på moln efter det :D Märkte att jag övertaggade honom i fattningarna, för han fick sina damp efter ett antal övertaggade fattningar. Då insåg jag vad jag gjorde fel, och bara coolade ner och fattade när jag själv var mentalt förberedd. För hästen är ju alltid uppmärksam på vad jag vill. Han behöver inte så mycket förberedning. Det går lite överstyr då... Den fattningen som följde efter den aha-upplevelsen blev alltså GRYM och jag hamnade i himlen lite :)) 
 
Har tänkt mycket på Sevens form osv på senaste tiden. Han är ju så himla lågställd, lxm. Och jag har undermedvetet utgått ifrån att han är byggd så. Men när jag en gång tittade tillbaka på bilder "från förr" insåg jag att han blivit så lågställd för att jag ridit honom så. Känns lite sorgligt att det är "mitt fel", men å andra sidan antar jag att man måste göra sådana här saker för att lära sig. 
 
Den här bilden nedan är från slutet av februari 2010, alltså nästan tre år sedan. Jäkla fin han va då! Hade haft hnm i några månader då, köpte honom ju i november 2009.
 
 
Känns surt att han va snyggare när jag köpte honom än han är nu (eller är han det?) - det "brukar" ju alltid vara tvärtom. Alla ryttare som säger "brunte för tre år sedan, och kolla nu vad fin han är!". Med Seven har formen bara gått fram och tillbaka massor med många svackor nedåt då han varit i dålig form. Men nu är jag mer taggad än någonsin att få hnm bra. Jag tror (som jag kanske sagt förut också) att den här sommaren/hösten har varit nyttig för mig. Att Seven var dålig väckte mig liksom ur mina lullerier och fick mig att inse att min ridning inte skulle hålla. Nu är han mycket bättre. Känns fruktansvärt bra. 
 
Även den här från slutet av februari 2010 (hillevi parkkila fotat).
 
September 2011. Här ser man hur låg han blivit, jämfört med ex. bilden längst upp.
 
Här är från i somras. Här skrittades han mycket, travades lite också, men han va fortfarande inte riktigt ren. Men fin var han iaf. Skritten gjorde susen. Och ni ska se ryggmusklerna han har nu! Många månader med en framskrittning på minst 25 min har verkligen gjort sig till synes. 
 
Usch, kommer ihåg att jag inte visste när han gick orent och när han inte gjorde det, så jag inte visste vad jag skulle göra... Usch, ovetskapen är fruktansvärd. Skulle jag fortsätta rida som om ingenting var fel? Skulle jag bara skritta? Skulle det försvinna av sig självt eller behövdes behandling? Kommer ihåg att jag först ville ta hnm till Ulltuna och röntga, men magkänslan sa fortfarande sa avvakta.
 
Sedan funderade jag på Thorslunda, vilket jag funderade seriöst på tills Jenny hittade ett läge där han gick rent, dvs när han var riktigt böjd och gick framåt ordentligt. Då lades Thorslunda på hyllan och jag började rida mycket mer böjt och framåt. Då fick jag själv världens svacka och hästen fick vila två veckor bara för att jag inte pallade att rida mentalt... Hm. Jobbigt asså! Kommer ihåg hur jag verkligen längtade efter att få plocka upp tyglarna och rida runt hästen och arbeta, och galoppa och ha mig, som jag gör nu i princip. Och nu gör jag ju verkligen det. Jag är så lycklig att det äntligen vänt! Men den här jobbiga perioden har helt klart härdat mig, på flera punkter. What doesn't kill you makes you stronger, as a famous singer says ;) 
 
Och här är den senaste photoshooten på oss :) 16e september 2012. Här runtomkring var det mer veligt än någonsin om han va bra eller inte. Det var nästan som att jag hade gett upp hoppet att han skulle bli bra igen, så jag bara red lite halvhjärtat för att han inte skulle behöva stå, typ. Kommer inte riktigt ihåg, men ngt i den stilen var det iaf. Det var kanske några veckor efter den här plåtningen som Jenny såg "lösningen" vid en träning.
 
 
Hehe, blev ett lite långt inlägg här tror jag! :P men jag tror bestämt att det behövs några nya bilder. Dock är han ju inte så jäkla snygg nu, smal och eländig. Men det håller på och vänder! Med 2 kg lucern om dagen (som faktiskt inte är så mycket... i think) i bagaget borde han bli lite rultigare snart tycker jag. Och jag tycker jag har sett resultat, men det är svårt att se. Man blir ju hemmablind. Men ryggmuskler har han fått, ohja! Det kan jag se iaf :D 

Massage

Kategori: Allt om Seven

Idag fick Seven en mysig massage med arnika och sedan back on track ryggvärmaren på efteråt en stund för lite extra effekt. Pga lite småproblem med shoppingen i stan (typ att vi låste in bilnyckeln i bilen och kom inte in och var tvungna att kalla på bärgare, heheh) sket sig planeringen och jag hann inte rida. Så jag gav massage istället. Han kändes stel i "rumpan" (har ingen aning om vad musklerna heter). Typ länden. Måste lära mig alla muskler! Gud så kul! 
 
Helt fabulöst otroligt, han var faktiskt piggare (redan!!!) idag, måste vara för havren han fick igår. Helt otroligt haha. Värsta drogen för pollen. Han var mycket mer alert och mera sitt busiga jag, så fantastiskt haha :D Han fick inget idag eftersom han inte motionerades, det är att överdriva tycker jag... 
 
Imorgon hade jag tänkt ge mig ut och galoppera på ngn äng så han verkligen får jobba arslet av sig. Så blir det mycket skritt dagen därpå, kanske även massage beroende på hur allt går. 

Nya skor och löshoppning

Kategori: Allt om Seven

Idag fick Seven äntligen få hoppa lite efter att hovis bankat på nya skor med sula och brodd. Byggde min egen variation av hur en löshoppningsbana ska se ut - inte riktigt enligt boken alltså haha. Men de funka super ändå! Han va riktigt... död, om man får säga så, till en början. Han är så trött! Blir tokig på det. Vet inte vad jag ska göra för att kusen ska bli piggare... Hur som helst, började lågt och höjde upp till en meter, en o tio ungefär, och kusen bah flög över (med sin egna stil). Vid 90 ungefär bara hoppade han lite halvdant och va väldigt nära bommen, så då kom djävulen fram i mig och höjde ännu mer åt hnm. Då var det som att han fick en spark i baken, då minsann kunde man flyga 30 cm över bommen. Men jaha vad hände där? Haha, det va jättekul i alla fall. Skoj att se att han kan, och att det blir bättre ju högre hindret är. Det är ju högt vi ska hoppa ju!
 
Han tände faktiskt till där ett tag, men sen blev han trötter igen. Meeen, som tur va hade Jenny köpt hem lite havrekross som han fick efteråt (ung. 300g/3 hg om havren väger lika mycke som korn och lucern). Nu jäklar. Nu ska han bli pigg. Sist blev han lite halvt galen av havren (ngt år sedan) och hans fånerier han fick för sig sitter fortfarande i, trots att det ändå gått typ två år. Han började se spöken i skogen och till slut kunde jag inte ens rida ut. Blev bättre när havren togs ur foderstaten, men han har inte blivit sig själv som han va innan, än. Men är jag redo att prova igen faktiskt. Ngt måste jag ju göra. Ska kolla upp om jag borde avmaska trots den lilla summan mask han hade, och kanske rentav göra en veterinärkoll? Äh, jag vet inte. Om inte havren funkar får de bli betfor! :)
 

Dagens vill ha

Kategori: Utrustning

Hur mysig är inte den här? Fy tusan så gosigt att rida runt i -20 med den här. Skriva upp på önskelistan kanske? :D
 

Snövandring

Kategori: Allt om Seven

Red ut på lillhästen idag och pulsade i snö som gick upp över framknäna på kusen. Snacka om att han tyckte de va jobbigt! Tvingade honom till och med att trava, det var pustigt kan jag säga. Red inte så länge i snön dock, gick in i ridhuset efteråt så han fick jogga av sig mjölksyran lite. Körde lite lösgörande osv., allmän trimning. 
 
Något jag lagt märke till på sista tiden är att han är så trött... Han har liksom ingen gnista kvar. Usch vad ska man göra åt de? Busa i skogen är ju bra, men hur kul är det att busa när hästen tycker det är jobbigt att ta sig fram i skritt i all denna snö som finns ute nu? Då blir han väl bara mer deprimerad. Håller på och höjer upp lucerngivan, han får ju 1 kg på morgonen men ska lägga på 1 kg kväll också nu. Och totalt får han 1,2-1,3 kg korn varje dag, men det känns faktiskt som att den gör väldigt lite för honom. Är väldigt sugen på att prova havre eller betfor! Så han får extra energi. Nu har jag ju bara fokuserat på att få honom tjock, men att han ska ha energi är ju lika viktigt det. Å jag önskar att jag kunde allt om foder! Satan vad jag känner mig hjälplös. Ska nog tusan ta o utbilda mig till foderrådgivare elr nåt. Så har jag koll på läget. Det här känns patetiskt ... Sadelutprovare ska jag bli också. Och djursjukvårdare. Gärna veterinär och hovslagare med. Och varför inte ridlärare/tränare när jag ändå håller på?
 
Gammal bild.

Dagens vill ha

Kategori: Utrustning

Har alltid gillat Rambo Micklem-tränsen, och idag fick jag verkligen lite ångest för jag ville så gärna ha ett! Vore så himla fränt asså... Dom är snygga och verkar ju dessutom vara bra för hästen. Gud vad det kliar i fingrarna. Synd att jag inte har 1500 som ligger och skräpar!
 
 
Att kombinera med mitt GG-pannband som bara hänger på tränskroken (färgen matchar tyvärr inte mitt nuvarande bruna träns. snyft) vore maxat. Verkar vara samma färg. Nu blir jag ännu tokigare. Ge mig pengarna någon? 
 

Vila

Kategori: Allt om Seven

Seven fick vila idag! (hehe lång uppdatering, ingen bild får ni heller!!)

Trimmade idag igen

Kategori: Allt om Seven

Blev ännu en dag med lite trimmande. Han skulle egentligen ha vilat idag, men blev så frustrerad när jag red Freddans polle Regejs att jag bara var tvungen att hämta in Seven och rida lite på honom. Allt det där med dressyriga höfter och hit o dit va inte riktigt min grej, höll på att freaka ur för att hästen gick så långsamt också... Underbart härligt att sätta sig på lillhästen sen (som kändes väääldigt liten med sina 158 cm efter Regejs 173) och känna sin egen ridstil och kommunikationen med hästen. Han blev dock lite motstridig i slutet, eller så var det bara jag. Känner mig äckligt stressad och rastlös i kroppen, kan inte göra någonting som är samma sak med att koppla av... 
 

NOT PICTURED:

Kategori: Failbilder

Rider that's having a TERRIBLE DAY.
 
Not pictured: Rider that is having a TERRIBLE DAY

Remontnosgrimma och guldigt pannband

Kategori: Utrustning

När vi ändå är inne på saker jag vill ha, kan jag ju berätta att jag så sjukt gärna (mer än de svarta tyglarna) vill ha en remontnosgrimma till mitt bruna träns. En från Dy'on vore drömmen, men är det verkligen värt att lägga ut 800 spänn på en nosgrimma? Nä, skulle inte tro de... Kanske när jag blir miljonär elr nåt. (För övrigt hittade jag en sån där extra snokrem från Dy'on som kostade 200, jämför med typ Hööks för 30... skillnad? no no...). Grejen är att jag måste ha en nosgrimma med spännen på båda sidor, vilket Dy'on-modellen har (plus att den har extra spännen på självaste nosgrimman - haha hoppas ni fattar). Hittade en från Treadstone med två spännen att sätta på tränset, men inte de där extra spännena på ovansidan. Men det är helt okej för min del. Den står på önskelistan!
 
En annan sak som jag galet gärna vill ha är ett pannband från Haglunds. Skulle inte det bruna/guldiga passa fett på Seven?
 
Mitt nuvarande träns och sen nosgrimman jag vill ha under...
 

Svarta, härliga tyglar

Kategori: Utrustning

Det är många saker jag vill ha. Som alltid suktar jag efter träns och pannband, nosgrimmor och tyglar. Dessa tyglar har jag länge velat ha till mitt svarta träns. Jag rider ju nu med samma underbara bruna tyglar till både mitt bruna och mitt svarta träns. Har ett par svarta tyglar redan, men dom har inga stoppar, vilket jag behöver eftersom jag annars har olika längd på tyglarna. Dom sitter numera på min sidepull som jag inte rider så ofta med.
 
Har dessutom ett par bruna looptyglar helt i läder, men de är lite för breda för mig, och dessutom lite stela trots att jag putsat dem massor. Just nu hänger dom bara på tränskroken, jag vågar inte ens sätta dem på något bett för dom är så jäkla svåra att få bort. Fett dålig konstruktion. Urk, sånt blir man trött på. Någon gång måste jag fota mina bruna Lippo-tyglar som jag AVGUDAR. Jag kommer aldrig hitta några som är mer perfekta. Smala, med tygelhakar, invävd gummi och täta stoppar. Så underbara så de finns inte!
 
Tyglarna jag är sugen på är från Hööks, kostar 369 kr. Har inte önskat mig dem i julklapp då det inte ligger högst upp på prioriteringslistan... Men vore ju rätt trevligt att ha ett par sånna!
 

Workin' on it

Kategori: Allmänt

Bloggen är inte helt färdig än, som ni kanske märkt om ni kollat på de andra sidorna än framsidan. Och att bloggen saknar "till framsidan"-knapp. Det kommer! Har bara inte tid att fixa det, måste måste plugga.
 
Men de kommer !!!

Trimning

Kategori: Allt om Seven

Trimmade lite idag bara, va alldeles förvirrad idag och visste inte vad jag skulle göra riktigt med kusen. Började med att skritta och busa i tjocksnön på sand(djupsnö)volten, sen blev ridhuset ledigt så då gick jag in dit och travade runt lite, gjorde lite slutor, skänkelvikning öppna m.m. Han va fin så red inte så länge. Känner mig stressad i kroppen idag och kan inte göra något till 100%, grymt jobbigt. 
 
Är sugen på att köpa ett till Bucas till Seven, faktiskt. Ett 300g så jag kan ha dubbla vintertäcken när det blir ordentligt kallt. Får kolla hur mkt pengar jag har så får jag bestämma mer sen. Nu är det ju nollgradigt så ingen panik nu!
 

Galoppfattningar och upphöjd travbom

Kategori: Allt om Seven

Va riktigt taggad inför ridpasset idag, och väldigt glad för vädret som erbjöd nollgradigt och därmed behaglig ridtemperatur. Målet med passet var först och främst att han utan att ligga på eller springa iväg, lugnt och fint skulle trava över en upphöjd bom, och givetvis målet jag alltid har; att han ska vara ordentligt genomriden och bära sig och inte springa med nosen i bringan. 
 
Bommen gick bra, han låg på i början, men när jag sedan tog en kortare "anridning" hann han inte tänka särskilt mycket utan travade lugnt över. Provade sedan när det funkade utan problem att rida rakt upp med "lång anridning" och gjorde det tills det var problemfritt. 
 
Det andra målet jag ville uppnå idag var att träna lite galoppfattningar. Inte galoppera runt som en tok, det får jag göra ute, utan att han skulle vänta in mig med fattningarna. Just nu när jag fattar flyger han rakt upp i luften skenar lite och sen fattar galopp, och så får det ju inte vara. Gick helt ok till en början, sedan började han krångla. Reste sig lite en gång och höll på att dra sönder tränset för han blev alldeles för övertaggad, och det insåg jag var mitt fel. Jag taggade honom alldeles för mycket, det blev som att trycka av ett gevär när fattningen väl kom. Därför förberedde jag mig själv mentalt och honom lite lätt vid nästa fattning, och det gick så jäkla bra då! Hade blivit en tia om det hade varit dressyrtävling. Jäklar vad fint han tog den. Älskar känslan när man upptäcker ett fel, åtgärdar det och resultatet blir så jäkla mycket bättre. 
 
Kände även att jag själv blivit mycket mer stabil i min sits, har bättre styrka att stå emot när han håller på, samt har jag faktiskt bättre balans i avbrotten och kan därmed rama in honom bättre - jämfört med hur det var förut som jag minns. Skönt när man känner skillnad! 
 

Vila i -20 mysiga grader

Kategori: Allt om Seven

Att rida när benen är så kalla att man inte kan rida ordentligt är ingen hit. Därför fick lillegris vila idag, imorgon hoppas jag kunna rida ut i snön lite, pappa kanske eventuellt följer med och plåtar, men inte bestämt än. Håller tummarna! Det vore superflott! 

Helhalsfleece

Kategori: Utrustning

Vill verkligen ha ett helhalsfleece till Seven som svettäcke. Har ju vanliga fleece, men dom tar ju inte bort svetten som blir på halsen. Hade ett riktigt svettäcke förut med helhals, men det gick sönder skapligt och är nog kastat... Har kollat runt på massor, men hittar helt seriöst inget snyggt. Eller jo, hittade ett Jacson, men där va halsen fodrad. Hallåå tänkte jag, där vill jag ju ha fleece...
 
Ska man dra till med odramatiskt vanligt fleece? Egentligen vill jag ju ha något speciellt och fint när man ändå köper, men verkar inte hitta ngt sådant för en relevant peng. Vad tros om detta för ca 349 kr?
 

Lätt travarbete på dagens schema

Kategori: Allt om Seven

Imorgon ska jag vara hemma och plugga, så imorgon får lillhästen vila. Därför red jag lite lätt idag, vanlig framskrittning drygt 20 min och sedan skrittarbete ca 10 min, efter det lite lätt travarbete. Han va dock motsträvig idag, eller så var det bara jag som hade en dålig dag. Troligen en kombination! 
 
Efter lite tjafs fick jag TYP som jag ville i slutet, fick nöja mig med det. Gick ju sådär att rida ordentligt när benen var ispinnar och rumpan gled runt som en hal korv i sadeln för att jag red i mjukisbrallor hehe. Men känns som att jag börjar tagga upp lite i ridningen, har alltid varit så lullande i min ridning när jag rider själv, men nu jävlar vill jag att de ska hända lite, och när hästen protesterar när man ställer krav är man på rätt väg, eller hur? :p Då har man hittat nåt att jobba på...
 
Behöver jobba mycket med böjning åt höger, samt sluta åt höger. Han har allmänt svårt att gå "fint" i slutorna, troligen för att han inte orkar ordentligt, men vänster är ngt bättre än höger. Men det känns som att det går framåt. Tror att hans vila över sommaren/hösten har fått mig att se värdet i att rida och träna, och nu har jag faktiskt plötsligt några mål. Inga exakta, men det känns som jag har ngnting jag strävar efter när jag rider. Får nog ta mig en funderare på vad det egentligen är. Haha! Kan ju vara bra att veta... 
 

Skrittarbete 45 min

Kategori: Allt om Seven

Den här veckan kommer pollen få vila mycket, har så jäkla mycket skolgrejer som måste in innan tisdag (slutar då) så Seven kommer få vila. Han fick vila igår då jag va hemma o plugga, men idag fick han motion! Har typ planerat resten av veckan men det hinner jag tyvärr inte skriva upp nu!
 
Idag blev det i alla fall förskrittning 20-25 min och sedan skritarbete. Han va riktigt trevlig idag, trots att jag "bara" skrittade. Pigg och alert! Det gillar vi. Tränade mycket på att böja ordentligt, speciellt få igenom böjningen i höger där både jag och han har svårt. Gick efter mycket om och men! :) Skänkelvikningar, både tvära och otvära, slutor (där va det jobbigt, så där protesterade man lite) och öppnor. Han va riktigt med idag, älskar när han har en sån där bra dag. Löddrade massor i munnen, stort plus!
 
Är så glad över mitt Bucas 300 g, älskar det nästan lika mycket som jag älskar hästen själv. Han har det på sig hela tiden, och det har inte vikt ett hårstrå fel. Riktigt bra grejer! Och hästen är varm och glad, underbart. Han är fortfarande tunn dock. Höjde upp lucern till ca 1 kg idag, och det är inte mycket jag vet, men har tagit det långt med invänjningen. Troligen kör jag på den här foderstaten i 3 veckor, sen ser om det blir skillnad. Han får alltså 1 kg lucernpellets, 1 kg korn och 10 kg hö om dagen. Ngn liten buse i mig vill prova havre igen, men sist blev han ju lite tokig och fasonerna har i princip gått ur nu, lång tid efter att jag slutade med den. Men han blev alert och härlig att rida (på banan, inte i skogen...) och sen är ju havre fett också. Får fundera vidare!
 

Ny blogg (igen) för lillhästen

Kategori: Allmänt

Efter lite mer funderande, tips från kompisar osv bestämde jag mig för att "springarenseven" kanske inte var det mest optimala bloggnamnet. Hehe. Det fick bli ett sånt enkelt som Sevens Blogg, för det är ju hans blogg! 
 
När alla inlägg kopierats över kommer den fyra dagar gamla SpringarenSeven att raderas, kvar finns då SB och trogna Snoozam (är numera en förvirrad vardags-fotoblogg). Enjoy!