SB

Med Amanda & Seven!

(Ponny)ridning

Kategori: Allt om Seven

Idag fick Joneberg besök av ett helt kompani människor. Det var svenskar och thailändare och dom skulle få prova på att rida i snön, typ :p 
 
Seven fick gå med, vi visste inte riktigt hur han skulle reagera på att ha en massa nya människor på ryggen, men som den schyssta häst han faktiskt är var jag inte så jätteorolig att han skulle göra nåt dumt. Men han gillade det inte särskilt mycket... Han blev stressad och tyckte de va obehagligt när ryttarna inte satt i balans på ryggen på honom, och han blev arg när dom skulle sitta upp. Men han gjorde ingenting alls, så duktig polle! Efteråt fick han massa godis. 
 
Imorgon vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på, men jag är jätteridsugen! Har ju inte ridit sen i tisdags liksom. Helt galet! Vill ut och galoppa. Får se om jag hinner till stallet imorn innan det blir bäckmörkt, så kanske jag kan galoppa på ngn åker eller så. Vore superkul att få komma från ridhuset lite...
 

Snygging vecka 4

Kategori: Veckans snygging

Olga Cafiero
Veckans snygging - eller veckans sköna porträtt?

Uteritt

Kategori: Allt om Seven

Idag blev det en mysig uteritt med stallgänget. Skrittade bara och det va supermys! Seven tyckte de va jättekul hahaha. Lilla mongo-häst som blir så taggad i skogen ♥ 
 

Uppdatering Seven

Kategori: Allt om Seven

Här kommer en liten uppdatering från de senaste dagarna!
 
Idag blev han longerad lite lätt, för att han blev vaccinerad igår (vila då helt). I onsdags gick han med på ridskolan och i tisdags red jag själv (det skrev jag ett inlägg om va?).
 
Idag gick jag tillbaka till napraten för att fixa ryggen igen. Kommer nog bli många återbesök... Frågade ut honom lite mer om vad det egentligen är som gör att ryggen blir så låst, och han sa att det berodde på mina axlar som är EXTREMT spända, och det vet jag att dom är. Har varit jättelänge... Så nu ska jag tillbaka på torsdag nästa vecka och knäcka rygg och få massage :)

Pigg och glad!

Kategori: Allt om Seven

Idag va Seven ovanligt pigg och glad, vilket genast sprider sig till mig. Red i hoppsadeln (är inne i en hoppsadelperiod nu) och det gick riktigt bra, i kylan. Herrejävlar vad kallt. Och med sommarbrallor utan underställ eller thermobyxor och sommarhandskar med hål i fingrarna blev det inte precis varmare i dom kalla 20 minusgraderna. Är man galen eller? Ja, det är man nog. Men fick igång värmen när jag red iaf, förutom händerna som blev så kalla att dom knappt gick att bända loss från tygeln heh. Red utan stigbyglar en del och insåg hur grymt stabil jag blivit i min sits. Bättre balans och mycket,mycket bättre stabilitet och styrka i bålen. Så fett grymt sjukt skönt! Inser nu hur mycket det påverkar ridningen att vara stabil och orka hålla emot och vara upprätt...!
 
Blev bara en trimning idag, med fokus på form. Behöver en lektion snarast, har verkligen helt tomt på idéer och inspiration och känner att jag behöver hjälp att komma igång på rikt. Vill börja hoppa snart oxå! Seven va duktig och gick mjukt och fint i slutet av passet - nöjd häst och nöjd ryttare. I kylan. 20 minus. Härliga vinter!

Det sitter fast

Kategori: Allt om Seven

Haha, va ju hos kiropraktorn/naprapaten i fredags för att kolla upp om jag va låst ngnstans eftersom jag haft problem med att rida i höger varv. Jag berättade att jag kände mig låst på ngt vis, men att jag inte kunde peka ut var utan att det kunde sitta i nacken likaväl som i bäckenet/höften osv. han började med att kolla nacken, och konstaterade att jag hade en (eller var det fler? kommer inte ihåg) kota som låg fel, och den rättade han till. Eller jo, det måste ha varit fler, för det knaka rätt ordentligt. Sen gick han vidare till bröstryggen, och då började han nästan skratta, den drummeln. han sa att mer än hälften av kotorna låg fel/var låsta och att det inte var konstigt att jag kände mig lite stel. När väl bröstryggen var klar, kollade han ländryggen/svanken - och ja, där var kotorna också låsta. Efteråt sa han att inte ens en gammal människa borde vara så låst som jag var. Känns bra, eller vad säger ni... 
 
Kände väl inte en sådär superstor skillnad efteråt, kanske lite mjukare med det kan ju ha varit inbillning eller massagen. Red inte i fredags, ville inte anstränga mig så att knäckningen skulle bli förgäves. I lördags fick det bli en mysig uteritt i minus 20 grader (minst!), och tro det eller ej men mongo som jag är va jag ute i ÖVER en timme. Efter ca 40 minuter började mina fötter få panik och jag satt till slut och sjöng att jag var varm för att övertyga hjärnan om att jag var det. Funkade sådär, må jag säga. Men de va mysigt iaf! Första uteritten på länge och det va så skönt att slippa ridhuset en dag.
 
Igår red jag i ridhuset och tränade lite på Sevens form, vilket jag alltid gör när jag har dålig fantasi (jag känner mig faktiskt ännu mindre motiverad nu när jag vet att jag ska sälja honom... det är synd, verkligen. jag borde utnyttja och rida utav bara helvete innan det kommer ngn som vill köpa. isch). Med tanke på att jag inte hade ngn ordentlig plan och inget mål och därför inga reella krav på honom skötte han sig utmärkt. Han va riktigt fin emellanåt! 
 
kan ju inte säga att jag märkte särskilt stor skillnad efter kiropraktorn. Var fortfarande låst åt höger, och antingen blir det bättre efter återbesöken (ska tillbaka nu på fredag oxå), eller så är det helt enkelt att jag är ojämnt musklad - ja, som en häst! Har faktiskt köpt lite träningskläder, så nu ska jag börja träna på allvar. Gör några situps och armhävningar innan varje dusch oxå, skitbra. Längtar till våren då jag kan ge mig ut och springa, avskyr träningsmaskinen här hemma... För det första får jag ont i höfterna av den, sen hoppar mina axelkulor runt och lever sitt egna lilla liv (det är väl ngn sena som hoppar runt och har sig antar jag, avläskigt iaf). Dessutom får man ingen träningsvärk, trots att jag springer både tungt och ganska länge.....
 
Idag blev det vila för hans del, då jag fick sitta kvar till fem för att plugga matte. Shit, är jag helt galen eller? Ja, spritt språngande. Imorgon slutar jag dessutom kl 4 och på onsdag ska jag sitta kvar och plugga likaså. Långa dagar.... Mycket att göra.... Men jag håller mig sysselsatt iaf :)

...

Kategori: Allt om Seven

Hej bloggen.
Det blev en liten paus från allt bloggande, har haft så mycket att tänka på...
 
Jag har nämligen bestämt mig för att sälja Seven. Kom det lite plötsligt? Ja, det gjorde det för mig med. Jag hade ju faktiskt planer på att behålla honom tills han va gammal gubbe, men på praktiken förra veckan fick jag mig en liten väckarklocka. Jag hade tankar och planer på att börja hoppträna för Rebecca, min praktikvärd, men hamnade i en "svacka", ännu en sån där "hur ska det här gå egentligen?". Seven kan komma långt, det är jag helt övertygad om - men med rätt ryttare. Jag kanske är bra för honom, jag känner hnm och vet vad han går för, men jag har själv satt en spärr att jag inte kommer längre, och så har det faktiskt varit väldigt länge, när jag analyserar det hela.
 
I alla fall, Rebecca nämnde att hon visst en häst som skulle lånas ut, en gammal hoppehäst som fortf kunde gå 1.20 osv. Jag kände mig så splittrad, jag vill ju ha kvar Seven, för han är ju mitt allt. Men samtidigt vet jag att jag måste släppa honom om jag ska komma vidare. och jag kan inte ha två hästar just nu, har inte råd med två stallplatser. Hade vi haft eget stall så kanske, men nu har vi ju inte det. Så jag stod inför dilemmat; ha kvar mitt hjärta och fortsätta jobba och träna m honom, och inte komma så långt som jag faktiskt kan och vill? eller sälja hnm och antingen köpa ny häst som kan lära mig massor eller låna ngn, där jag själv kommer längre?. Tänker man realistiskt så är svaret sälja honom och gå vidare. Det är ju inte schysst mot honom heller, att jag har kvar honom när det egentligen inte är det bästa för honom själv. Han är värd någon som har viljan att lägga ner tiden som krävs på den travare han är, om än full av kapacitet och vilja, och kämpa sig fram mot alla odds. För han kan, det är bara fel väg för mig.
 
Men, jag tänker inte sälja honom till första som kommer och kollar (om det inte visar sig vara helrätt då förstås). Jag ska verkligen se till att han kommer till rätt ägare, som uppfyller mina/Sevens krav. Och det får ta den tid det tar. Antingen är den första som provrider bäst, eller den som kommer om flera år. Det vet jag inte, det visar sig. 
 
Och vad gäller mig själv, ska jag göra ungefär samma sak. Jag tänker inte springa iväg och köpa en fin häst dagen efter att Seven åkt. Troligen kommer jag vara hästlös ett bra tag. För det första tror jag att jag bara behöver en paus, jag antar att jag kommer vara skapligt tom när han plötsligt inte finns kvar i mitt liv längre. Jag kan ju säga såhär; jag har inga planer om vad jag kommer göra efteråt. Jag tar det som det kommer. Men jag ska ju absolut fortsätta rida, det är ju helt underbart att rida och hålla på med hästar. Det är inte det stora hästintresset som spökar. Jag vet ju själv hur galen jag blir när jag inte får rida, hålla på med hästar eller mocka skit. 
 
Så... Det är så det ligger till just nu. Det är därför jag inte bloggat alltså, har känt att jag bara behövde lite distans. Och så har jag ju varit ganska deppig. De första dagarna efter att jag verkligen bestämt mig, var det en pina att åka till stallet och se min underbara, underbara bäverbebis som jag skulle sälja en vacker dag. Tanken på att sälja sin bästa vän känns så jävla sjuk. Men det är så det är, tyvärr. Min lilla, lilla älskling...
 
Men, sen kom Jenny och gav mig en dunk i ryggen, drog mig ur min sorg, min "det är så synd om mig". Hennes ord att "varför är du så ledsen? han ska ju inte säljas till vem som helst, han ska ju komma till någon där han får det lika bra som här eller bättre. han ska ingen annanstans". Och det är ju så sant. Visserligen är det fortfarande oerhört tråkigt att han ska säljas, men hon har så rätt i det hon sa. Tack Jenny! Hur mycket uppe i det blå skulle jag vara utan alla dina kloka ord du frustat ur dig i alla år? 

Snygging vecka 3

Kategori: Veckans snygging

Charlotte Dujardin - Valegro
Finfina Valegro fick bli veckans snygging den här gången!

Låg form och lite trim

Kategori: Allt om Seven

Blev en halvtråkig trimning idag, va lite trött i skallen och kom inte på ngt roligt att göra, så jag trimmade lite bara. Varvade med att ha hnm hög med att ha hnm låg i formen, samt gjorde lösgörande i båda formerna. Inget ansträngande blev de. Han va riktigt fin och lyhörd! Min duktiga pollehest ♥

Privatlektion och svar på frågor

Kategori: Allt om Seven

Tänkte jag skulle uppdatera lite om Sevens träning de senaste dagarna då jag inte haft ork att sitta ner och skriva.
Börjar bakifrån :)
 
Onsdag: Seven fick vila.
Torsdag: Jag var helt slut, hade säkert feber (kollade inte) då jag kände mig helt deckad. Yr, kallsvettig och väldigt trött... Hade tänkt att han skulle få vila igen, men han va faktiskt väldigt pigg så jag insåg ganska fort att det inte skulle gå med vila en dag till. Så jag longerade honom och lät hnm springa av sig (kanske inte det bästa att longera när man är yr, upptäckte jag ganska snart... haha). Seven tyckte det va jättekul, och det enda han ville göra va att galoppera, och han busade faktiskt oxå! Så jag lät honom springa lite som han ville och det va han jätteglad för.
 
Fredag: Fick rida en sväng på praktiken, red underbara fina Arrizona. Jag gillar verkligen henne. Hade jag 80 000 skulle jag köpa henne, haha. Rätt temperament och galet lydig - jag som tyckte Seven va lyhörd, men jag tror han mött sin överman/kvinna/sto. Och det kändes jättekonstigt att sitta upp på Seven sen. Gångarterna kändes så annorlunda, temperamentet kändes så annorlunda... Jag måste säga att jag nästan blev rädd att han gick orent ett tag, men jag visste inte om jag bara fick den känslan för att jag suttit på en överschysst häst tidigare under dagen. Han va iaf extremt samarbetsvillig och ruskigt fin, trots att jag kände mig ngt omotiverad. Han lyssnade till mina hjälper direkt, utan att ifrågasätta. Han va så glad! Det var länge sen han var så samarbetsvillig och arbetsglad. Jag tror det är för att Regejs är hemma från Enköping igen, dom två älskar verkligen varandra...
 
Lördag: Igår red jag privatlektion för Jenny, ville reda ut alla frågetecken och allt jag inbillat mig om att han inte va schysst osv. Eller hade jag inbillat mig? Ja, det stod frågetecken överallt och jag kände bara att Jenny var tvungen att titta på hnm och ge mig raka svar. Svaren kom som en våg av lättnad... Han är inte halt, inte alls. Tvärtom, tyckte hon. Hon tyckte han hade väldigt fin form, "den högresta tävlingsformen" som är så svår att få till (så jag måste jobba på att få ner honom i låg form utan att han går bakom lod, så ryggmusklerna stärks). Hon tyckte dock att han gick lite spänd, men faktum är att jag nyligen hittat den här formen då jag själv blivit mer strikt och bestämd i min ridning, så det är inte så konstigt att han känns spänd när han plötsligt ska gå i en mer krävande form. Han orkar inte riktigt, helt enkelt. Och det är väl antagligen spändheten jag hakade upp mig på och trodde han gick orent. Åh herregud, hur ska jag någonsin kunna träna hästar? Snacka om att jag är en överbeskyddande mamma som hela tiden ser faror och problem... Jag måste verkligen träna ofta ofta så att jag har ngn som kan säga till mig att släppa på oron. Kära någon. 
 
Så, nu ska jag framöver främst rida i en lägre form så att han får träna ryggmusklerna och bygga upp orken. Emellanåt ska jag plocka upp hnm till den högresta formen och jobba på där, men inte för länge och inte för ofta. Men nu känns det bra. Sevens finaste form hade han i maj, vid dressyrtävlingen i Dannemora - och den är vi faktiskt inte så långt ifrån! 
 
Ska börja rida lektion för Jenny en gång i veckan, antingen en halvtimme eller timme, eftersom jag inte längre ska träna på torsdagar med gruppen. Tror och hoppas på att det kommer gå bättre, när Jenny bara fokuserar på mig och mina problem! Apropå mina problem, i fredags när jag red Arrizona märkte jag klart och tydligt att jag har en låsning ngnstans i höger sida. Har misstänkt det hela tiden eftersom jag har så svårt att böja och ställa till höger på Seven, och det blev så tydligt när jag red Arrizona. I vänster varv gick allt jättebra, trav och galopp gick hur fint som helst, och så när jag skulle galoppera i höger så gick hon plötsligt inte att ställa och böja längre, och jag kände mig helt fast. Så nu vet jag att jag verkligen måste dra till ngn kiropraktor som får fixa problemet. Och vem vet, Seven kanske blir ännu finare när jag inte är låst någonstans? 
 

Klippa

Kategori: Allt om Seven

(innan jag börjar, uppdatering om sevens träning de senaste dagarna kmr!)
 
Jag är faktiskt väldigt inne på att svettklippa Seven. Har inte bestämt mig helt än... Vet inte riktigt om det är fullt nödvändigt, men de gånger han är genomriden blir han riktigt svettig. Vet inte om det skadar honom att svettas som en gris under ridpasset, men det tar lång tid att torka och "mamma-Amanda" säger att han kanske blir förkyld (hahaha). En annan anledning är att han är ruskigt långhårig vid sadelgjorden, och när jag spänner dressyrgjorden följer pälsen med och tro mig, jag försöker undvika det, men det går bara inte. Hur mysigt är det att det drar ojämt och obehagligt i pälsen vid varje steg man tar? Under hakan samma sak, men där har jag klippt med sax (ser förjävligt ut, men funkar). Provade göra samma sak vid sadelgjorden förra året, men det gör jag inte igen. Visst att allt funktionellt kanske inte alltid är så snyggt, men seriöst - så fult?
 
Det jag är inne på är alltså spårklippning (elr svettklippning som jag säger) - klippa hnm där han svettas som mest (att klippa ngn annanstas är bara dumt då jag vill ha så mycke päls som möjligt). Något i den här stilen har jag tänkt mig:
 
 
Dessvärre har jag ingen trimmer och har inte råd att köpa ngn stor bjässe för ett antal tusenlappar. Vet att Jenny klippte bl.a. Mysak (ridskolehäst) med hundtrimmer, och den trimmern rådde på Mysaks kilometerlånga och täta fjordingpäls. På Granngården finns det för ca 500-600 kr, det är väl överkomligt? Billigare än så hittar man nog inte, men frågan är hur bra den egentligen är... 

Bjussar på lite fail

Kategori: Failbilder

Vi alla älskar failbilder. Och den här dagen har seriöst varit väldigt failad, det kan många i skolan tala om... Speciellt Ica (Angelica)! Hahaha omg. 
 
Ja, så då tänkte jag att jag lika gärna kan bjuda på en "hoppa-över-dike-fail". Seven kör ju som vanligt sin egen stil. 
 

16:e september 2012

Kategori: Amanda framför kameran

10:e augusti 2012

Kategori: Amanda framför kameran

Tänkte jag skulle lägga upp bilder från olika photoshoots på Seven och mig (haha mest för att fylla upp nya kategorin "Amanda framför kameran" haha). Blir ju många ströbilder när jag skriver om dagens träning, men jag tycker det borde finnas inlägg med "serie"-bilder. Om ni förstår vad jag menar. Blir roligare att kolla då! Scrolla utan en massa text mellan allihop. Vi kan börja med lite bilder från i augusti förra året (ska leta upp gamla album oxå!). Tyvärr har ni kanske sett flera av dem förut - men skit samma va! :D 
 

Snygging vecka 2

Kategori: Veckans snygging

Edward Gal & Totilas piaffe
 
Ser ni vem det är? :)

Tömkörning

Kategori: Allt om Seven

Blev tömkörning idag. Måste ju lära mig nån gång liksom :)
Väldigt intressant att se hur hästen rör sig, speciellt bakifrån, faktiskt. Från sidan har jag ju sett när jag longerat, men just bakifrån var det länge sen eftersom det var längesen jag tömkörde. För det första verkar det som att han går på tre spår i vänster varv (inte hela tiden, men det händer), inte så konstigt kanske eftersom han typ går i förvänd sluta -.- Utåtställd HELA tiden i vänster varv och VÄGRAR ställa sig eller böja sig åt vänster (så har han alltid varit, men nu börjar jag bli riktigt frustrerad över det, och börjar undra VARFÖR?). Ni kan ju tänka er hur fint det är då när han ska svänga i en hörna, ex. Då kan han kanske tänka sig att bli rak i halsen, men inte mer än så.
 
Jag experimenterade massor och försökte få honom ställd/böjd åt vänster, utan framgång. I höger varv är han mjuk och fin, är ställd där han ska, är böjd där han ska och kan lätt rakställa sig. Här går han inte heller på tre spår, men däremot höjer han svansen åt höger ganska mycket när han har svanslyft. I vänster lutar den lite mot vänster men är rakare. Vad beror det på? Hur som helst, provade med att ta ganska hårt i vänstertömmen för att se om han gav efter, men SÅKLART går han bara inåt då. Och eftersom han inte böjer sig "välter"/vrider han typ och det är ju hälsosamt för ben och leder... Åh shit. Höll på att freaka ur, ni anar inte. Provade sedan att sätta på halsförlängaren, först att ha lika lång på båda sidor (gjorde ingen skillnad mer än att han gick kraftigt bakom lod, och snodden va på det längsta - inte särskilt spänd alltså), sen kortare på vänster för att han skulle få mer press att ställa sig ditåt. Gick aningen bättre, men då gick han väldigt mycket bakom lod istället, och det gillar vi inte... Så då gav jag upp. Vaf*n gör man när hästen håller på så? Min okunskap gör mig helt galen!! Jag ser ju att det är fel men jag har ingen aning om hur jag ska åtgärda problemet. 
 
Då plockade jag i alla fall av tömmar och skit och satte på tyglarna och tog en lång pisk som jag hittade i ridhuset, tog den i höger hand och ställde mig på vänster sida. Först fatta han ingenting vad jag ville när jag stod bredvid hnm med stöd på båda tyglar och manade fram honom, men med rösten och pisken började han gå och efter en stund fattade han precis vad jag ville (lär sig snabbt!). Grejen nu var att jag skulle fungera som skänkel, och spöet i höger hand likaså. Började med att ställa hnm till vänster, och märkte att det stramade emot, men släppte snabbt. Började böja sen och fick jobba mycket med att trycka mig mot hnm för att han inte skulle följa efter mina tygeltag på vänster. Lite knapert i början, men gick efter ett tag. Han va riktigt duktig! Gick runt så ett tag tills han var lös och mjuk, i alla fall vad jag kunde se/känna. Det enda jag såg va ju hans hals och huvud, hade gärnat vela se hur bakdelen rörde sig. Någons om hade filmat hade inte varit helt tokigt... 
 
Så jag fick igenom vänstersidan till slut (vad jag tror i alla fall). Men problemen kvarstår ju, och det är knappast små problem. Har aldrig riktigt brytt mig om att han inte kan böja sig till vänster när jag tömkör, men nu stör jag mig fruktansvärt mycket på det och tänker f*n inte skita i det. Vad är det egentligen som händer i kroppen på hnm? Var sitter felet? Vill mer än någonsin dra till Thorslunda och gå på djupet med Seven och hans mystiska kropp. Men mamma och pappa står kvar vid att det kostar för mycket för den häst han är. Känns som jag fallit tillbaka till sommarens problem, utan att han är halt. Eller är han det? Utan att jag vet? Utan att jag eller ngn annan ser? Eller är det bara så att det är så han ser ut, att det egentligen inte finns något man kan göra åt det? Blir fullständigt tokig på det här. Och jag vet inte vad jag ska göra heller. 
 

Ngt som piggar upp?

Kategori: Allt om Seven

Idag blev det "fri skritt" i 45 minuter i ridhuset barbacka men med ryggvärmare och ulltäcke över. Ganska så tråkigt tyvärr, bara gå runt runt... Men vill inte rida ut när det är sånt här väder och underlag, inte okej. Antingen mycket snö eller ingen snö alls! Avslutade dock med att försöka få hnm att göra lite "nya saker" osv, experimenterade lite med hnm. Försökte bl.a. att göra halt med sitsen bara, gick sådär dårå! Gick två gånger, men det tog sin tid (men använde inga tyglar hihihi!). Men med tanke på att jag fick styra in hnm i staketet när jag köpte hnm är det faktiskt helt okej godkänt tycker jag. Och med tanke på att man numera bara behöver ta i tygeln lite och bara sitta till när han går på tygeln för att göra halt är de mer än mvg! 
 
Provade även att typ spela död på ryggen, hängandes fram på halsen och klia hnm i pannan osv, och varje gång jag lutar mig fram vill han gå iväg, så bara en sån sak är en utmaning. Och att lägga mig bakåt med huvudet på korset va jättekonstigt! Så nu har vi plötsligt mycket mer att träna på, känns jättekul. Efter ridningen igår där han tokflippa för att han var tvungen att galoppa, insåg jag att det kommer bli svårt att komma vidare... Även om jag bestämt ska försöka så tror jag att hans sinne kommer ställa till det. Han stressar för så lite och får prestationsångest och han blir överpigg så det verkligen slår över, och hur ska en sån häst kunna utvecklas? Och jag kan inte ge hnm mindre energifoder eller något, eftersom han annars typ står och sover och verkar bara allmänt superuttråkad. Måste verkligen hitta på ngt kul som piggar upp hnm... Annars kommer han gå och bli deprimerad och grinig, som jag redan har börjat se tecken på. 
 
Är det någon som har tips på vad man kan göra? Jag varierar ridningen med ridhus, skogen osv. Behöver antagligen tömköra/longera mer, och det ska jag. Men finns det några andra saker man kan göra? Snälla, kom med tips!
 

Travarbebisen

Kategori: Amanda bakom kameran

Amazing Ammolite

Kategori: Amanda bakom kameran

Från idag: Neon

Kategori: Amanda bakom kameran

Några skutt men inte helt okej

Kategori: Allt om Seven

Hahaha, det blev ingen skritt idag. Tänkte jag skulle testa Seven lite hur mkt han orkar, kräva lite mer. Så det blev ingen chillat skrittpass idag, utan lite mer fys och även några skutt över ett kryss på kanske 50, 60 cm. Kände dock att problemen i vänster varv från igår fortf satt i idag, det kändes inte helt okej. Vad är det för ngt som är på tok? Han var ganska hopplös idag överlag, han protesterade och slog med huvudet riktigt mycket, ovanligt mycket. Ute i skogen brukar han slå när han vill iväg, men det här va en annan grej. Troligen, eller förhoppningsvis, är det träningsvärk eller ngt sträckning eller nåt som ställer sig det i kroppen på honom. Eller så är han bara slut i huvudet, mentalt trött. För mellan stressattackerna idag gick han riktigt riktigt bra, dock på snudden att vilja bryta av vid sina tillfällen vilket är ett tecken på att han helt enkelt inte orkar mer. Jag hoppas att det inte är ngt annat skumt i kroppen, blir det mer problem med låsningar osv vet jag inte hur jag ska palla de. Urk, hoppas hoppas det är nåt "normalt". Imorgon och tisdag blir det skritta på långa tyglar en timme plus massage. På onsdag får han sig en vilodag, för att skritta torsdag och smörjobbas fredag så kanske jag kan rida lektion lördag. 
 
Imorgon ska jag även hämta en sak som jag beställt tidigare... Oj oj undra va de kan va :D hahaha. Kan det vara vintertäcket från Liqusini tro?
 

Flås och svett och fin form

Kategori: Allt om Seven

Blev inte riktigt som jag tänkt mig idag med ridpasset. Hade tänkt skritta mycket och sen trava över bommar när jag skulle trava. Men av ngn anledning skrivade Seven sig bara när jag skulle skrittarbeta honom, det var som om han hade supermycke energi och gjorde skänkelvikningar och öppnor och framdelsvändningar hela tiden för att få utlopp för den energin, trots att jag inte bad om det haha. Weird ponie. 
 
Så jag tänkte att jag får väl travarbeta honom då och ställa lite krav eftersom han ändå va så taggad. Gick riktigt bra till en början, och ännu bättre när även jag fick komma igång och bli varm i kroppen och smidig så jag kunde slappna av ordentligt i sadeln. Som sagt, han va riktigt fin och släppte tom. i högersidan (tror mycket berodde på att jag plötsligt var smidig idag... haha så weird jag är) - men tror ni inte att jag klantade mig i vänster varv och råkade plötsligt snudda en mikrosekund med ytterskänkeln för långt bak, och hästen exploderar såklart och tror det är en fattning, men det är det ju såklart inte. Och eftersom det inte var en fattning, hade jag inte förberett ngnting sådant så hästen blev ju galet stressad :( Stackarn. Inte hans fel. Efter det blev han väldigt på och blev väldigt lätt upprörd när jag råkade göra fel. I vänster varv var han hopplös, gick både mot handen och skänkeln och rusade och höll på, och så kom jag in i höger varv och då förvandlades han till Totilas. Kanske hände ngt när han explodera som han fick ont av, eller om ngt tog emot elr liknande. Inte vet jag, men ngt hände. Sen om det var mentalt eller fysiskt har jag ingen aning om. Det släppte allt eftersom jag red och han var varken halt eller ngt efter. Inte varm, inte sne, inte halt, bara trött (men han blev både svettig och flåsig så han jobba på ordentligt, och han va skitfin). Hur skumt som helst. 
 
Trots den lilla incidenten gick han jättefint när jag fått hnm att slappna av, men kanske lite för upp i varv för att kunna slappna av ordentligt. Tror han blev lite trött i slutet och då lägger han ju om till stress när han inte kan uppfylla mina krav. Bebisen! Försöker alltid vara till lags ♥ 
 
Imorgon blir det nog mycket skritt, och har även tänkt ta med kameran till stallet med makroobjektivet så får vi se vad som händer!
 

Vila

Kategori: Allt om Seven

Hahaha, planeringen idag sket sig fullständigt. Eller ja, det var än planeringen som sket sig... Inget jag direkt vill ta upp här dock. Men det resulterade att Seven fick en välförtjänt vila idag :) 
 
Imorgon blir det mycket skritt och lite travarbete i ridhuset. Tror jag ska köra på bommar!
 

Babypelham strl 11,5 säljes/bytes

Kategori: Till salu!

Har bestämt mig för att sälja mitt babypelham nu, Seven funkar inte på det och nu när jag verkligen behöver pengar kan jag lika bra sälja det. 
 
Alltså, silverfärgat babypelham (korta skänklar) strl 11,5. Märke Globus. Rak (oledad) mundel utan gummi. Använt ca 5 gånger. Levereras noga rengjort! 
 
Nypris ca 350-400 kr beroende på återförsäljare och fraktpris osv. 
Mitt pris: 350 kr inklusive frakt. Hör av dig om du istället vill hämta det hos mig och skippa frakten.
 
Kan även tänka mig byta bettet mot ett Waterfordbett / kulbett strl 12,5 eller ett tredelat babypelham strl 11,5
OBS! Deltor medföljes ej. 
 

Vänta nu, vad har jag gjort idag egentligen?

Kategori: Allt om Seven

Känns bra när man är så trött att man inte minns vad man gjort under dagen. Jag slogs plötsligt av tanken, helvete, åkte jag till stallet idag? Jo visst gjorde jag det. Köpte lite hästmat innan jag drog till stallet och red 45 min skrittarbete med lillehäst (måste vara för att jag varierade vardagen med att dra till stan för att än en gång det senaste halvåret kolla bio, blev Berättelsen om Pi i 3D, rekommenderas!). Shiiiet folket, hjärnan behöver en break. Det ska den få imorn, ska sova så länge jag vill och det ska bli en chilldag. Ska försöka plugga lite också, det har ju blivit så mycket sånt under lovet... Or not. 
 
Seven fick alltså skritta idag. Så skönt att jag verkligen fått in så mycket skrittarbete i hans träning, och att det blivit till en naturlig grej, samma sak med att jag skrittar fram minst 25 minuter varje gång jag rider (med få undantag). Skritten är ju den bästa för hästen - Seven har fått mycket, mycket fina ryggmuskler och de blir bättre och finare hela tiden känns det som. Nu är han faktiskt väldigt fin i kroppen, bra hull (Nathalie och Jenny har äntligen fått mig att fatta att han inte är smal längre) och fina muskler. Saknas fortf muskler på rumpan (typ nedanför korset på sidorna, vad kallas dessa muskler egentligen?!) och hans hals är fortf ganska smal. Lång bit kvar till den fina formen, men oh yes, we're on our way. 
 
Hur som helst, framskrittning 25 min, sedan ridning i ca 15, orkade inte längre än så. Han va fin och avspänd, löddrade mycket i munnen och det är ju ett gott tecken. Fokuserade mycket på att jag skulle bli lös i höfterna och mina armars position (även att axlarna var avspända och ordentligt upprätta då jag har feta problem med mina spända axlar just nu... Nackspärren får gärna ta och försvinna!). Jobbade även på att hästen skulle vara lösgjord, då genom skänkelvikningar och såg till att böjningen fungerade lika bra till höger som vänster (höger svårt, men tror det mycket beror på mig som ger fel signaler med kroppen... tror jag behöver kolla upp ngn kiropraktor för jag har länge känt att jag är låst ngnstans). Vänster fungerar jättebra, men inte höger. Min kropp kan liksom inte följa hästen i höger varv, det hela känns extremt fel och min kropp vet inte hur den ska bete sig. Antingen är jag låst i nacken, axelpartiet eller ngnstans i bäckenet/höften. Troligast bäckenet eftersom mitt högra ben är märkbart längre fram än vänsterbenet... Skitkonstigt. Hur som helst (igen), blandade skänkelvikningen och slutorna som jag oxå gjorde, med att skritta över bommar och varvade "samlad" skritt med skritt på halvlång tygel och låg form där han fick verkligen sänka halsen och gå framåt i rask takt. Får uppfattningen om att det verkar lösgörande, och han blir även väldigt nöjd när han får sträcka på halsen och pusta ut och frusta o ha sig. En liten paus sådär :)
 
Idag fick jag även ett sms om att jag har ett paket att hämta från DHL! Haha, kom först inte på vad det var, men sen kom jag fram till att det måste vara mitt vintertäcke från Liqusini. Ska hämta det imorgon, spännande att se vilken färg jag fick hehe. Man fick nämligen inte välja, så antingen har jag två gröna eller ett grönt och ett mocca-färgat (ljusbrunt). Hoppas på mocca, skulle vara kul med lite variation.
 
Nu ska jag sova. Sov gott!
 

Snygging vecka 1

Kategori: Veckans snygging

Börjar en ny "kategori-lek" (hahahaha) där jag varje dag lägger upp en bild på dagens snyggaste häst. Kommer bli en riktig utmaning då jag väldigt lätt kärar ner mig i hästar... Och tycker dom är snygga. Heh. 
 
Dagens snygging kommer inte funka, det får bli veckans
 
Börjar med denna drömhäst (vecka 1).
love......

Sevens intresse för rundbalen

Kategori: Amanda bakom kameran

Nöjda hästar

Kategori: Amanda bakom kameran

Efter att ha fått in en rundbal med hö i hagen är ridskolehästarna mer än nöjda!
 

Shake it babeh!

Kategori: Amanda bakom kameran

Som inspirerar

Kategori: Inspiration

Tror jag ska bli detaljer-på-hästar-och-ridning-fotograf. Sådana här bilder gör mig stum. Känslan är bara så rätt! 
 

Benskydd m fårskinn köpes

Kategori: Utrustning

Säljer du eller vet ngn som säljer benskydd strl L, svart eller brun med inbyggd fårskinn? Ytan ska vara slagtålig plast - är inte intresserad av halvmjuka damasker med teddyinsida. Vet du ngn som säljer, säg till mig! Behöver akut... 
 

Longering

Kategori: Allt om Seven

Idag stod det longering på schemat. Skrittade hnm vid hand i en kvart ungefär, innan jag tog in hnm på volt och lät hnm trava och galoppa utan hjälptygel i båda varven, sedan satte jag på gummisnodd (halsförlängare) och longerade med den. Det funkade bra. Speciellt i skritten, men både i trav och galopp drog han in nosen vilket jag befarade att han skulle... Drev på honom för att han skulle öka tempot och att han då inte skulle gå med nosen så långt bakom lod, men det funkade sådär... ;/ I traven gick han nästan hela tiden över i galopp, och i galoppen gick han lågt oavsett tempo.
 
Tyckte dock att han gick lite bättre i traven när han fick gå långsamt. Nästa gång tror jag faktiskt att jag ska tömköra, hehe. Kanske börjar med att longera, men efter ett tag idag kände jag att jag gärna skulle behöva haft en töm till... Och det va faktiskt kul! Jag hatar ju annars att longera (det är dock okej) och tömköra - tömkörning är det tråkigaste jag vet, nästan. Men det beror nog på att jag inte kan så bra. Men idag kändes de kul, och det är så intressant att se hästen från marken. Skoj! 
 
Släppet med Kryssan och Ammolithe gick jättebra. Med en enorm höbal i hagen ville dom bara äta, så det blev inget gnäll eller så, liiite tråkigt eftersom kameran va med. Seven kunde knappt bjuda på två framåtspetsade öron så jag kunde ta ngn fin bild på hnm, där han stod och mumsa. Haha glupsk? Bilderna kommer btw senare, har lite att göra nu. Fixa ved och städa rummet. Yey...
 
Hade ryggvärmaren under tömkörningsgjorden idag, det passade jättebra. Så nu tänker jag alltid ha den när jag tömkör/longerar. Super! 

Uppmärksammat

Kategori: Häst-snackis

Såg på facebook att svenskarna lyckats riktigt bra i världscupen i söndags. Såg inte själv, men har spelat in så ska kolla när jag får tid (och när teven är ledig hehe)!
 
Tydligen syns Henriks seger på många av våra svenska tidningars förstasidor (eller ja. Jag blev så glad! Så roligt att ridsporten äntligen börjar accepteras och uppmärksammas - att det äntligen ses som den kämpiga sport den är. Fan, det är det minsta vi ryttare förtjänar, lite uppmärksamhet och respekt. Den satt riktigt fint, tycker jag. Keep up the good work! Och självklart grymt bra jobbat av svenskarna. Idag hissar vi Henrik och Jens lite extra :D hehe några dar i efterhand sådär. 
 
 
En riktig ryttare kan hoppa ett 160-hinder med bara en stigbygel. Coolt...

De senaste dagarna och mycket hö

Kategori: Allt om Seven

Hihi, blev ett till litet glapp med uppdateringen. 
 
Idag: Seven fick vila. Jag var galet trött efter att ha gått och lagt mig på morgonen och sedan upp igen vid lunch, så allt gick väldigt segt. Skjutsen hann komma innan jag hann longera pollen!
 
Igår: Vila. Morgonen gick åt till packning och fixning och sen drog jag, syster Carro och Tommy till syster Becci och hennes Farshad på Lidingö! Hade en riktigt trevlig kväll/natt med sköna människor! Och bakis blev jag inte heller. 
 
Söndag: Blev en timmas skrittjobb (plus lite travjobb). Han va riktigt fin och positiv, men det var inte min dag så jag orkade inte kräva ngnting av varken han eller mig. Tråkigt eftersom han va så fin. Men fick iaf en fin, lösgjord häst tack vare en schysst övning Jenny hittat på till en annan kuse som jag fick ta del av :)
 
Imorgon ska Sevenbäbis släppas ihop med Kryssan och hennes fölis Ammolithe. Ska bli jättespännande! Jenny har även fixat in en rundbal (hö) som hästarna ska få stå och gnaga på. Treeevliiiiigt! Ngnting säger mig att Seven kommer vara trött de närmaste dagarna... Eftersom Seven stått två dagar nu måste jag rida innan han släpps ut i hagen med K och A, blir onödigt mycket energi inblandat annars. Kameran åker med så förhoppningsvis (man vet ju aldrig vad som händer...) blir det några bilder här imorn! :D